مجموعه کلیدچی شما را به خرید بهترین انواع محصولات روشنایی و برقی دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

نورپردازی چیست و انواع آن+نورپردازی ساختمان

آنچه در این مقاله می خوانید...

نورپردازی چیست؟انواع نورپردازی غیرطبیعی یا مصنوعیابزارهای لازم برای تامین روشناییدمای رنگ در نورپردازینورپردازی معمارانه
نورپردازی ساختمان های تفریحی

مجموعه کلیدچی پخش کننده انواع محصولات روشنایی ازجمله انواع چراغ خیابانی، پروژکتور، پنل های سقفی، پایه چراغ خیابانی، سیم و کابل، المان های نوری، وال واشر و… جهت نورپردازی و زیباسازی شهرها و اماکن مختلف میباشد. نورپردازی یکی از روش های زیبا سازی شهرها، نمای ساختمان ها، بناهای تاریخی و تفریحی و… میباشد که در ادامه به تشریح نورپردازی چیست و انواع آن میپردازیم.

نورپردازی درخت ها

نورپردازی چیست؟

نورپردازی (به انگلیسی: Lighting) به‌کارگیری هدفمند نور برای رسیدن به جلوه‌های بصری یا زیبایی شناختی است. و نورپردازی یعنی استفاده از هر دو نوع منبع نور مصنوعی مانند لامپ‌ها و چراغ‌ها و همچنین نور طبیعی با بهره گرفتن از نور روز است. نورپردازی طبیعی شامل استفاده از پنجره، نورگیرهای سقفی یا طاقچه‌های نوری می باشد که گاهی به عنوان منبع اصلی نور در طول روز در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از نور طبیعی می‌تواند به جای استفاده از نور مصنوعی، که عامل اصلی مصرف انرژی در ساختمان‌ها است، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند. روشنایی مناسب می‌تواند به بهبود عملکردها در فضا کمک کند، ظاهر فضا را بهبود ببخشد یا اثرات روانی مثبتی بر استفاده کنندگان از آن فضا داشته باشد. در ادامه به معرفی انواع نورپردازی و توضیحات آن میپردازیم.

نورپردازی ساختمان های تفریحی

انواع نورپردازی غیرطبیعی یا مصنوعی

نورپردازی مصنوعی یا همان استفاده کردن از منبع نور غیر طبیعی را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد، که زیر دسته‌هایی نیز دارند:

  1. نورپردازی کاربردی (روشنایی)
  2. نورپردازی صحنه
  3. و نورپردازی معمارانه
  4. نورپردازی زیبایی شناختی
  5. نورپردازی دکوراتیو

ابزارهای لازم برای تامین روشنایی

نورپردازی داخلی معمولاً با استفاده از وسایل روشنایی انجام می شود و بخش کلیدی طراحی داخلی است . نورپردازی همچنین می تواند جزء ذاتی پروژه های چشم انداز باشد .

وسایل روشنایی در سبک های متنوعی برای عملکردهای مختلف وجود دارند. مهمترین عملکردها به عنوان نگه دارنده منبع نور، تامین نور جهت دار و جلوگیری از تابش خیره کننده بصری است . برخی بسیار ساده و کاربردی هستند، در حالی که برخی به خودی خود قطعات هنری هستند. تقریباً از هر ماده ای می توان استفاده کرد، تا زمانی که بتواند گرمای اضافی را تحمل کند و با قوانین ایمنی مطابقت داشته باشد.

یکی از ویژگی‌های مهم لامپ‌ها، کارایی نوری یا راندمان دوشاخه دیواری است. به این معنی که مقدار نور قابل استفاده ساطع شده از وسایل به ازای انرژی مصرف‌شده، معمولاً بر حسب لومن بر وات اندازه‌گیری می‌شود . یک وسیله با استفاده از منابع نور قابل تعویض نیز می‌تواند کارایی خود را به عنوان درصد نوری که از “لامپ” به اطراف منتقل می‌شود، ذکر کند. هرچه وسایل روشنایی شفاف تر باشند، کارایی بالاتری دارند. سایه زدن نور معمولاً کارایی را کاهش می دهد اما جهت و احتمال راحتی بصری را افزایش می دهد .

دمای رنگ در نورپردازی

دمای رنگ برای منابع نور سفید نیز بر استفاده از آنها برای کاربردهای خاص تأثیر می گذارد. که دمای رنگ یک منبع نور سفید دمای بر حسب کلوین یک تابشگر جسم سیاه نظری است که بیشترین تطابق را با ویژگی های طیفی لامپ دارد. یک لامپ رشته ای دمای رنگی در حدود ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین دارد. نور روز حدود ۶۴۰۰ کلوین است. لامپ‌های با دمای رنگ پایین‌تر انرژی نسبتاً بیشتری در قسمت زرد و قرمز طیف مرئی دارند. در حالی که دمای رنگ بالا مربوط به لامپ‌هایی است که بیشتر ظاهر آبی-سفید دارند. برای بازرسی حیاتی یا وظایف تطبیق رنگ، یا برای نمایش خرده فروشی مواد غذایی و لباس، دمای رنگ لامپ ها برای بهترین اثر نوری کلی انتخاب می شود

نورپردازی معمارانه

این نوع از نورپردازی، به منظور روشن کردن سازه‌های معماری، یا المان‌ها و مجسمه‌ها و امثالهم به کار می‌رود. همان‌طور که ذکر شد، می‌توان از نورپردازی مصنوعی به سه طریق در نورپردازی معمارانه بهره برد. اول با هدف کاربردی، و تأمین نور مورد نیاز برای کاربری‌ها و فعالیت‌های مختلف مورد نظر معمار. دوم با اهداف زیبایی شناختی، و به منظور دادن برتری به بعضی از عناصر به نسبت دیگر عناصر، مثلا نورپردازی تأکیدی به منظور برجسته کردن یکی از عناصر معماری به کار می‌رود. و در نهایت نیز نورپردازی دکوراتیو، که بر اساس خلق و افزایش عناصر معمارانه نور محور، مثل لوستر‌ها، چراغ‌های دکوراتیو و حتی تغییر کاربری بنا صورت می‌گیرد.

 

 

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:

مشاور فروش: ژینو حسینی

راه های ارتباطی:

phone icon مدیر فروش: 09120223341

whatsapp icon پاسخگویی واتساپ: کلیک کنید

emaiL icon ایمیل: zhinoirani166@gmail.com

مجموعه کلیدچی شما را به خرید بهترین انواع محصولات برقی و روشنایی دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

0

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

تماس بگیرید