مجموعه کلیدچی شما را به خرید بهترین انواع محصولات روشنایی و برقی دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

روشنایی چیست؟ + نقش آن در زندگی

آنچه در این مقاله می خوانید...

مزایای روشناییچراغ خیابانیتاریخچه روشنایینورپردازی کاخ گلستانتاثیر انواع نور و روشنایی و رنگ نور بر روی انسان
روشنایی

 

روشنایی و نور با حیات بشر پیوندی ناگسستنی دارد. بدون نور طبیعی خورشید، به هیچ وجه در روی زمین زندگی به وجود نمی آمد. ما حدود ۸۰ درصد اطلاعات دریافتی از محیط را توسط چشم هایمان به دست می آوریم. امروزه می توانیم برای هر وظیفه دیداری، با استفاده از منابع نور مصنوعی، روشنایی درست را تامین کنیم.

روشنایی و ریسه تزیینی

مزایای روشنایی

روشنایی برای ایجاد ایمنی لازم است. در خیابان، خانه و در محل کار با تامین روشنایی صحیح می توان از بروز حوادث جلوگیری کرد. در محل کار، روشنایی باعث می شود خطرات به موقع شناسایی گردند یا در خیابان، موانع بهتر دیده شوند. و یا آمار زورگیری و دزدی ها کاهش یابد. ایمنی عابران و وسایل نقلیه کاهش جرم از دیگر مزایای تامین روشنایی شهری می باشد. بر پایه مطالعات سال ۲۰۱۹، روشنایی معابر در کاهش بزهکاری شبانگاهی تا ۳۶٪ مؤثر است.

در کنار این مزایای کاربردی و عملکردی نحوه، میزان و رنگ نور و روشنایی تاثیر مستقیم در وضعیت روحی و تندرستی انسان و برداشت های فرد از محیط دارد.

 

نورهای رنگی و تاثیر آن بر روان
نورهای رنگی

روشنایی شهری به مردم کمک می کند تا در شب و هنگام تاریکی نیز بتوانند در شهر رفت و آمد کنند. پیاده روی و کاوش در تاریکی شب می تواند خارق العاده و حتی جذاب تر باشد. و عابران را قادر می سازد تا از جاده ها راحت، کارآمد و ایمن عبور کنند.

چراغ خیابانی

چراغ خیابانی یا روشنایی معابر به منابع روشنایی عمومی در سطح معابر و مکانهای عمومی گفته می‌شود. منابع روشنایی معابر عمدتاً در بالای تیرهای برق قرار دارند و در ایران عمدتاً از نوع چراغ خیابانی گازی و یا چراغ خیابانی LED هستند.

چراغ پارکی یکی از تجهیزات سیستم تأمین روشنایی پارک‌ها و فضاهای سبز شهری و تفرجگاه‌ها می‌باشد . فرایند روشن سازی این فضاها نه تنها باید از نظر خصوصیات فنی استاندارد باشد بلکه چراغ پارکی باید از جنبه‌های ایمنی، هنری، بهداشتی، روانشناسی، ارگونومی و… نیازهای استفاده کنندگان را برآورده نماید.

از سال ۲۰۱۷ و در سطح کره زمین، ۷۰٪ از کل برق از طریق سوخت‌های فسیلی تأمین می‌ شود. که منبع اصلی آلودگی هوا و ایجاد گازهای گلخانه‌ای است. و اهمیت این موضوع به آن دلیل است که، در جهان تقریباً حدود ۳۰۰ میلیون از چراغ‌های خیابانی از این نوع برق تولیدی استفاده می‌کنند.

در این صورت استفاده از چراغ خیابانی با تکنولوژی LED برای تامین روشنایی معابر می تواند گزینه مناسب تری باشد. زیرا که میزان مصرف انرژی این چراغ خیابانی بسیار کمتر از چراغ خیابانی گازی می باشد.

چراغ خیابانی و تامین روشنایی شهری
چراغ خیابانی قدمی

چراغ های خیابانی جزئی از خانواده تجهیزات شهری محسوب می شوند. مجموعه کلیدچی پخش کننده عمده چراغ خیابانی و نورافکن و تزیینات شهری در لاله زار تهران می باشد. این مجموعه سعی دارد تا این محصولات را با نازلترین قیمت ممکن برای شما عزیزان فراهم آورد. همراهان عزیز جهت مطالعه ی بیشتر در خصوص انواع چراغ خیابانی و خرید چراغ خیابانی بر روی لینک روبرو کلیک نمایید.

تاریخچه روشنایی

روشنایی معابر در شهرها و روستاها از دیرباز مورد توجه بوده‌است و در هر زمان با توجه به نیاز و پیشرفت بشریت و تکنولوژی با امکانات متفاوتی نسبت به آن اقدام می‌شده‌است. مشعل، چراغ روغنی، چراغ نفتی، شمع و چراغ گاز از نمونه‌های قدیمی تر منابع تامین روشنایی در شب هستند. تاریخچه روشنایی معابر، خیابان ها و منازل طولانی تر از چیزی است که به نظر می آید.

براساس شاهد تاریخی شهر پکن در چین اولین شهری بود که توسط شعله های گازی روشن شد. منبع این شعله ها گازهای آتشفشانی بودند که توسط لوله های بامبو منتقل شده و به خیابان ها می رسیدند.

رومیان باستان در حدود سال ۵۰۰ پیش از میلاد از چراغ هایی با سوخت روغن نباتی برای روشن کردن فضای مقابل خانه های خود استفاده می کردند. صاحبان خانه ها غلامانی داشتند، که تنها وظیفه ی آن ها روشن و خاموش کردن این چراغ ها و تامین روغن آن ها بود.

سازماندهی روشنایی معابر عمومی برای اولین بار در سال ۱۴۱۷ در لندن انجام شد. در این سال شهردار لندن «سر هنری بارتون» تصویب کرد که طبق قانون همه ی خانه ها باید هنگام شب در ماه های زمستان فانوس ها را از خانه خارج کرده و در خیابان قرار دهند.

در پاریس نیز برای اولین بار در سال ۱۵۲۴ مقرر گردید پنجره هایی که رو به خیابان است هنگام شب باید توسط شمع روشن باشند. بدین ترتیب بود که شب های پاریس نورانی شد.

در سال ۱۸۰۲ ویلیام مورداک توانست شهر سوهو را با شعله های گازی که با سوخت زغال سنگ کار می کرد، روشن کند. در سال ۱۸۲۰ شهر پاریس با چراغ های گازی روشن شد. گاز از طریق لوله هایی به فانوس ها منتقل می شد.

 

 

چراغ های روشنایی باغ گلستان
باغ گلستان تهران

نورپردازی کاخ گلستان

کاخ گلستان یکی از زیباترین معماری های ایران می باشد. در این کاخ، قسمت‌های دیدنی مختلفی قابل مشاهده است و اما نورپردازی کاخ گلستان، اجرای متفاتی را به نمایش می‌گذارد که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. کاخ گلستان یکی از زیباترین کاخ‌ های سلطنتی تهران شناخته می‌شود. که هم نورپردازی و روشنایی داخلی و هم خارجی آن بسیار خیره کننده می باشد. برای خواندن بیشتر در مورد کاخ گلستان بر روی لینک کلیک نمایید.

 

تاثیر انواع نور و روشنایی و رنگ نور بر روی انسان

  1. نور آبی سبب افزایش انرژی انسان می شود.
  2. نور آبی می تواند سبب اختلال هنگام خواب انسان شود.
  3. از نور آبی برای درمان زردی در نوزادان استفاده میشود.
  4. سفید خنک (۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ کلوین)، باعث نشاط و کمک به تمرکز می‌شود.
  5. نور طبیعی یا سفید خنثی ( ۳۵۰۰ تا ۴۰۰ کلوین) رنگ متوسط ​​، مطابق با رنگ نور طبیعی بعد از ظهر. بر روی انسان تأثیر خنثی دارد.
  6. سفید گرم (۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین)، استراحت را راحت‌تر می‌کند و ما را در حالت آرامش قرار می‌دهد.
  7. نور طبیعی به کاهش علائم افسردگی انسان کمک می کند.
  8. نور می تواند بر اشتهای انسان تاثیر بگذارد.
تاثیر انواع رنگ نور بر انسان
انواع رنگ نور

 

 

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:

مشاور فروش: ژینو حسینی

راه های ارتباطی:

phone icon مدیر فروش: 09120223341

whatsapp icon پاسخگویی واتساپ: کلیک کنید

emaiL icon ایمیل: zhinoirani166@gmail.com

مجموعه کلیدچی شما را به خرید بهترین انواع محصولات برقی و روشنایی دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

0

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

تماس بگیرید