مجموعه کلیدچی شما را به خرید بهترین انواع محصولات روشنایی و برقی دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

تاثیر انواع رنگ نور بر انسان

آنچه در این مقاله می خوانید...

کروموتراپینور درمانیپسوریازیسزردی نوزادانرنگ نور ها و معنی آنهارنگ های اولیه و ثانویهقرمز - تقویت کننده میل جنسیزرد - قاتل افسردگیآبی - آوردن صلحسبز - تامین کننده قدرتبنفش - کلاه شبنارنجی - منبع خلاقیترنگ نور طبیعیتاثیر انواع رنگ نور بر انسان

تاثیر انواع رنگ نور بر انسان-انواع رنگ نور می‌تواند بر احساسات، عواطف و خلق و خوی ما تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که اتاق‌های بیمارستان اغلب سبز هستند – سبز باعث آرامش و کاهش استرس می‌شود. رنگ های دیگر مانند قرمز، نارنجی، زرد، آبی و … تاثیر متفاوتی بر بدن دارند. کروموتراپی یا رنگ درمانی این اثرات را مطالعه می کند.

کروموتراپی

کروموتراپی یا رنگ درمانی بر این فرض استوار است که می توان از رنگ ها و نور برای اصلاح بیماری های جسمانی استفاده کرد . بسته به محل و ماهیت بیماری، یک رنگ خاص ممکن است آن را کاهش دهد.

یکی از اولین دانشمندانی که تأثیر رنگ ها را در نظر گرفت، آگوست پلسونتون بود . در سال ۱۸۷۶ او “تاثیر پرتو آبی نور خورشید و رنگ آبی آسمان” را منتشر کرد که در آن بررسی کرد که چگونه آبی می تواند رشد گیاهان و گاوها را تحریک کند. او همچنین اشاره کرد که این رنگ می تواند به بهتر شدن بدن انسان کمک کند. او کتاب کروموتراپی را وارد طب مدرن کرد.

نور درمانی

رنگ درمانی را نباید با نور درمانی اشتباه گرفت . در نور درمانی فرد در مدت زمان معینی در معرض نور سفید روشن قرار می گیرد.نور درمانی (Light therapy) یا فتوتراپی (phototherapy) که به‌طور کلاسیک به عنوان هلیودرمانی (heliotherapy) نامیده می‌شد، شامل قرار گرفتن در معرض نور روز یا طول موج خاصی از نور با استفاده از لیزر، دیودهای ساطع‌کننده نور، لامپهای فلورسنت، لامپهای دیکرونیک یا لامپ‌های بسیار روشن، نور تمام-طیف، که معمولاً با دستگاه‌های مختلف کنترل می‌شود، می‌باشد. نور برای مدت زمان تجویز شده و در برخی موارد، در یک زمان خاص از روز تجویز می‌شد.

نور درمانی اغلب برای درمان بیماری های پوستی (به طور خاص پسوریازیس)، اختلالات خواب و برخی مشکلات روانی استفاده می شود.

پسوریازیس

محبوب‌ترین نوع نور درمانی، درمان پسوریازیس با UVB است. ۳ درصد جمعیت از پسوریازیس رنج می‌برند و نور درمانی UVB مؤثرترین درمان برای پسوریازیس می‌باشد. یکی از ویژگی‌های پسوریازیس التهاب موضعی با واسطه سیستم ایمنی است. اشعه ماوراء بنفش برای سرکوب سیستم ایمنی بدن و کاهش پاسخ‌های التهابی شناخته شده‌است. در نور درمانی برای بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس از امواج نور (UV – A با طول موج ۳۱۵–۴۰۰ نانومتر) UV – B (طول موج ۲۸۰–۳۱۵ نانومتر) استفاده می‌شود. UV – A، در ترکیب با تجویز دارو به صورت خوراکی، به عنوان درمان PUVA شناخته شده‌است.

زردی نوزادان

نور درمانی برای درمان موارد زردی نوزادان از طریق ایزومریزاسیون بیلی روبین و در نتیجه تبدیل به ترکیباتی که نوزاد بتواند از طریق ادرار و مدفوع (روده) دفع کند استفاده می‌شود. درمان رایج زردی نوزادان نور بیلی است.

 

رنگ نور ها و معنی آنها

مطالعات نشان داده است که افراد می توانند تقریباً ۱۰ میلیون رنگ را تشخیص دهند. این رنگ ها را می توان به سه رنگ اصلی تقسیم کرد : زرد، قرمز و آبی . معمولاً در رنگ‌درمانی، رنگ‌های ثانویه به‌ویژه نارنجی، بنفش و سبز اضافه می‌شوند . هر کدام از این رنگ ها معنای خاصی دارند:

 

رنگ های اولیه و ثانویه

قرمز – تقویت کننده میل جنسی

قرمز یک رنگ گرم است که با کلیه ها، ستون فقرات و حس بویایی مرتبط است. این رنگ انرژی بیشتری می دهد و برای افرادی که اغلب بیش از حد خسته هستند ایده آل است. افراد فعال می توانند از نور قرمز درمانی برای مبارزه با سفتی عضلات و مفاصل استفاده کنند. و در نهایت میل جنسی را نیز تقویت می کند .

رنگ نور قرمز و تاثیر آن بر انسان -کلیدچی

زرد – قاتل افسردگی

افرادی که هضم مشکل دارند می توانند با نور زرد این مشکل را درمان کنند. این رنگ با معده، کبد و روده مرتبط است. افراد مبتلا به افسردگی نیز می توانند از درمان رنگ زرد بهره مند شوند.

رنگ نور زرد

آبی – آوردن صلح

آبی نقطه مقابل قرمز است. می توان از آن برای کاهش فشار خون بالا یا آرام کردن افراد استفاده کرد . نور آبی نیز می تواند به درمان میگرن کمک کند . گلو، گوش و دهان شما به این رنگ مرتبط است.

رنگ نور آبی

سبز – تامین کننده قدرت

سبز رنگ طبیعت است . درمان با نور سبز باعث تحریک تولید هورمون های رشد و تقویت عضلات ، استخوان ها و سایر بافت ها می شود. همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

رنگ نور سبز و تاثیر آن بر انسان

بنفش – کلاه شب

نور بنفش می تواند به شما کمک کند به خواب بروید . همچنین استرس عاطفی و روانی را کاهش می دهد . سیستم عصبی و چشم ها با این رنگ ثانویه مرتبط هستند. برخلاف نور قرمز، نور بنفش میل جنسی را کاهش می دهد .

رنگ نور بنفش

نارنجی – منبع خلاقیت

آیا شغل شما به خلاقیت زیادی نیاز دارد؟ سپس نارنجی می تواند کمک کند. نارنجی فرآیند تفکر خلاق را تحریک می کند و به شما کمک می کند تا ایده های جدیدی داشته باشید. این رنگ با تنفس مرتبط است. زنان شیرده می توانند از نور نارنجی بهره ببرند زیرا تولید شیر مادر را تحریک می کند.

رنگ نور نارنجی و تاثیر آن بد انسان

رنگ نور طبیعی

نورپردازی رنگی نه تنها فضای خاصی را ایجاد می کند، بلکه بر بدن ما نیز تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، همانطور که در مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ در مجله پزشکی خواب بالینی گزارش شده است، قرار گرفتن در معرض نور طبیعی ثابت با خواب بهتر و ورزش بیشتر مرتبط است .

مطالعات دیگر، مانند مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در مجله روانشناسی بریتانیا (۳) گزارش شد، نشان داد که تولید ویتامین D ممکن است با افسردگی ارتباط معکوس داشته باشد. قرار گرفتن در معرض نور طبیعی یک محرک کلیدی مکانیسم های تولید ویتامین D طبیعی بدن است و بنابراین ممکن است با افسردگی همبستگی معکوس داشته باشد.

نور آبی و نورهای رنگی ملایم‌تر می‌تواند به آرامش کودکان اوتیستیک و عصبی کمک کند. به طور مشابه، یک مطالعه PLOS ONE در سال ۲۰۱۷ نشان داد که نور آبی ممکن است اثرات آرام بخش بر افراد عصبی در تمام سنین داشته باشد.

غروب آفتاب با نور زرد

که قرار گرفتن در معرض نور زرد می‌تواند افراد را نسبت به نور آبی یا قرمز تمایل بیشتری به شرکت در فعالیت‌های شدید داشته باشد. علاوه بر این، در کتاب روانشناسی رنگ و رنگ درمانی  نویسنده و روانشناس، فابر بیرن استدلال می کند که زرد یکی از محرک ترین رنگ های روشن است.این نتیجه‌گیری‌ها ممکن است وقتی در نظر بگیرید که نور زرد نه تنها از نظر رنگ شبیه به نور طبیعی است، بلکه یک رنگ غالب نورپردازی داخلی در خانه‌ها، فروشگاه‌ها، دفاتر و بسیاری از فضاهای دیگر است.

تاثیر انواع رنگ نور بر انسان

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:

مشاور فروش: ژینو حسینی

راه های ارتباطی:

phone icon مدیر فروش: 09120223341

whatsapp icon پاسخگویی واتساپ: کلیک کنید

emaiL icon ایمیل: zhinoirani166@gmail.com

مجموعه کلیدچی شما را به خرید بهترین انواع محصولات برقی و روشنایی دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

0

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

تماس بگیرید